دسته بندی | مدیریت |
بازدید ها | 1 |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 18778 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 27 |
با بزرگ شدن سازما نها و مؤسسه ها، نیاز به وجود سیستمهای اطلاعاتی یکپارچه که بتواند همه بخشها و وظایف موجود درسازمان را با استفاده از یک سیستم کامپیوتری تحت کنترل داشته باشد، احساس میشود.
سازما نها در فضای رقابتی برای رسیدن به کیفیت و سرعت بالاتر در ارائه ی کالا و خدمات به سیستمی بهره ور و یکپارچه کننده منابع سازمان نیاز دارند.
تولید ناب
تاریخچه
زادگاه تولید ناب در شرکت تویوتا در جزیره ناگویا در ژاپن است. نخستین پیروزی خانواده تویوتا در صنعت ماشینآلات نساجی بود و در دهه 1930 به دلیل نیاز شدید دولت، شرکت مذکور وارد صنعت وسایلنقلیه موتوری گردید. در آن سالها، ای جیتویوتا با مهندس شرکت، تایچیاوهنو به آمریکا سفر کرده و از شرکت اتومبیلسازی فورد بازدید به عمل آوردند و نهایتا به این نتیجه رسیدند که اصول تولید انبوه قابلیت پیادهسازی در ژاپن را ندارد و این سیستم پر از اتلاف ( مودا که لغتی ژاپنی است ) است. برهمین اساس، آنها شیوه جدیدی از تولید که بعدها تولید ناب نام گرفت را ایجاد نمودند.
اهداف
اولین ھدف تولید ناب بهبود دائمی جریان تولید می باشد. سیستمھای اجرای تولید با نهادینه کردن بهترین الگوھای استاندارد (Best Practice)اولین گام را در دست یافتن به ساختار بهبود دائمی فرایند تولید برداشتند .به عبارت دیگر با قانونمند کردن فرایندھا و کنترل و مدیریت آن، این امکان را می دھند تا در پروسه ھایی تعریف شده این فرایندھا اصلاح شده و در سازمان جایگزین الگوھای قبلی گردند. به عبارت دیگر این سیستمھا نه تنها جلوی اشتباھات و اعمال سلیقه ھای شخصی را به بهانه بهبود فرایندھا می گیرند بلکه بستر مناسبی را برای بهبود فرایندھا آنهم به صورت دائمی ایجاد می کند.
یکی دیگر از اهداف تولید ناب حذف تمامی اتلاف ها در تولید و کسب و کار می باشد. این اتلاف های شامل هر ان چیزی که هیچ ارزش افزود ه ای برای سازمان نداشته و به صورت کلی عبارتند از:
فایل پاورپوینت 27 اسلاید