دسته بندی | معارف اسلامی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 58 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 58 |
مبانی فلسفه عرفانی ایرانی – اسلامی بر چهار بخش مهم به شرح زیر تقسیم بندی شده است:
وحدت وجود کشف و شهود دانش معنوی مراحل تربیت معنوی
وحدت وجود
بدین معنی است که حقیقت را واحد و احدیت را اصل و منشا تمام مراتب وجود میدانستند و معتقد بودند که وجود حقیقی منحصر به حق است و دیگران پرتوی از نور و تراوش فیض اویند.
درالهیات معنی وحدت یگانگی حق است و خالق و مخلوق از هم جدا می باشند و فقط رابطه علت و معلولی دارند ولی صوفیان این عقیده را با این بیان که هیچ چیز جز خدا حقیقت ندارد تعدیل کردند و تعلیم دادند که خالق و مخلوق یکی هستند و حقیقت خالق است و مخلوق سایه و پرتوی از حق می باشند اوست که موجود حقیقی و مطلق و منبع وجود است (شرح پیشوایان و پیروان وحدت وجود در این تالیف آمده است) آب نابسته بیرنگ و بی صورت است و چون بسته شد گاه صورت یخ گیرد و گاه کسوت برف و ژاله در پوشد ، نظر کن که یخ و برف و ژاله همان آب بسیط بی رنگ است یا نه؟ و چون بگذارد همان آب خواهی نامید یا چیزی دیگر؟ پس هر که شناخته است و چشم حقیقت بین دارد جمیع مراتب و کیفیات را آب میداند و آنکه نادان است در بند لباس و کیفیت و غیر بینی در می ماند، فرق عارف و جاهل همین است.
عارف می گوید که تمام ذرات موجود مظهر حقیقتند و علم به هر یک از آنها نیز در حقیقت علم به یکی از مظاهر حق است بنابراین در کلیه علوم جلوه مقصود و جمال محبوب هوید است و در همه چیز میتوان حقیقت را جستجو کرد و دقت عقلی در هر علمی آدمی را به سوی حقیقت می کشاند.
فهرست مطالب
بخش اول
عرفان چیست ؟
نهضت عارفانۀ ایرانیان در قرنهای نخستین اسلامی
جنبه همگانی و جهانی عرفان ایرانی
جنبه های مختلف عرفان ایرانی
علت ظهور و رواج عرفان در ایران
سازمان زیر زمینی عرفان در ایران
جنبه اسلامی عرفان در ایرانی
تعالیم عالی و ارزندۀ عرفان ایرانی
تعالیم عالی و ارزندۀ عرفان ایرانی
سیر عرفان ایرانیان از آغاز قرن هفتم تا پایان قرن نهم هجری
پرورشگاههای مهم عرفان از آغاز قرن هفتم هجری
بخش دوم : هفت وادی عرفان ایرانی از مقطع اطیر و عطار
1 بیان وادی طلب
2 – بیان وادی عشق
3 – بیان وادی معرفت
4 – بیان وادی توحید
5 – بیان وادی استعفا
6 – بیان وادی توحید
7 – بیان وادی حیرت
بخش سوم : عرفان ایرانی از با یزید بسطامی تا نور علیشاه گنابادی
نخستین عارفان ایرانی
رابعۀ عدویه
شمس تبریزی
شیخ نجم الدین رازی
مولانا جلال الدین محمد بلخی (مولوی )
سعادت علیشاه طاووس العرفا